Τα όρια και οι κανόνες είναι απαραίτητα. Ωστόσο, μπορούμε να θέσουμε αυτά τα όρια μαζί με το παιδί μας, προκειμένου να καταλάβει και το ίδιο γιατί είναι σημαντικά. Το ζήτημα είναι να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο αμοιβαίας κατανόησης και συζήτησης, όπου το παιδί θα νιώθει ότι η γνώμη του και οι ανάγκες του μετράνε και υπάρχει εμπιστοσύνη.
Την ανάπτυξη του παρόντος κειμένου ανέλαβε η ομάδα Ψυχολόγων-Ειδικών Προαγωγής Υγείας του Ινστιτούτου Prolepsis, Μαρία Μήτσα και Ντίνα Ζώτα και τα μέλη της Επιστημονικής Ομάδας του Ινστιτούτου, Αφροδίτη Βελουδάκη, ειδικός σε θέματα επικοινωνίας της υγείας και Κατερίνα Κανδυλιάρη, ερευνήτρια, υπό την εποπτεία της Δρ. Αθηνάς Λινού, Καθηγήτριας Επιδημιολογίας και Πρόεδρος του Ινστιτούτου Prolepsis.
Τα όρια και οι κανόνες είναι απαραίτητα. Ωστόσο, μπορούμε να θέσουμε αυτά τα όρια μαζί με το παιδί μας, προκειμένου να καταλάβει και το ίδιο γιατί είναι σημαντικά. Το ζήτημα είναι να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο αμοιβαίας κατανόησης και συζήτησης, όπου το παιδί θα νιώθει ότι η γνώμη του και οι ανάγκες του μετράνε και υπάρχει εμπιστοσύνη. Ιδιαίτερα για τα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας και τους εφήβους, η δημιουργία ενός περιβάλλοντος διαλόγου και κατανόησης κρίνονται παραπάνω από απαραίτητα. Μην ξεχνάμε, ότι σε αυτές τις ηλικίες τα όρια μπορεί να είναι πιο δύσκολο να επιβληθούν, σε σχέση με τα παιδιά μικρότερης ηλικίας.
Το διαδίκτυο και οι υπολογιστές αποτελούν ίσως τα πολυτιμότερα εργαλεία κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19 και της παραμονής μας στο σπίτι. Όχι μόνο για τα παιδιά και τους εφήβους, αλλά και για πολλούς από εμάς λειτουργούν ως μέσο επικοινωνίας, εργασίας, διασκέδασης, διατήρησης της ανθρώπινης επαφής, κοινωνικοποίησης, αλλά και ως ένα μέσο διαφυγής και αποσυμφόρησης της πίεσης.
Το διαδίκτυο παράλληλα είναι ένα σημαντικό μέσο ανάπτυξης των παιδιών και των εφήβων. Μέσω αυτού διερευνούν την ταυτότητά τους, επικοινωνούν με φίλους, είτε στα κοινωνικά δίκτυα είτε παίζοντας παιχνίδια, μοιράζονται τα νέα τους ή και τα συναισθήματά τους και κοινωνικοποιούνται. Επιπλέον, τα παιδιά χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να βρουν πληροφορίες για διάφορα θέματα, που μπορεί να τα απασχολούν ή για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα βιντεοπαιχνίδια, από την άλλη πλευρά, εξυπηρετούν κάποιες βασικές ψυχολογικές ανάγκες και προσφέρουν ένα καλό πλαίσιο μάθησης. Ειδικά τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πιο περίπλοκα και απαιτούν συνδυασμό διάφορων δεξιοτήτων, ενώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως μέσο προαγωγής της σωματικής και ψυχικής υγείας.
Επομένως, ο στιγματισμός του διαδικτύου και των βιντεοπαιχνιδιών ως μόνο επικίνδυνων και εθιστικών, μπορεί να μας απομακρύνει από τα πλεονεκτήματά τους. Το ζήτημα είναι να δούμε μαζί με τα παιδιά μας πως μπορούμε να βάλουμε όρια στη χρήση τους, να δημιουργήσουμε ισορροπίες και να μάθουμε με αυτόν τον τρόπο στο παιδί μας να βάζει και το ίδιο όρια στον εαυτό του.
Ίσως να δούμε όλη αυτή η προσπάθεια σαν μια ευκαιρία να απομακρυνθούμε και εμείς οι ίδιοι για λίγο από τις οθόνες, ώστε να περάσουμε λίγο πιο δημιουργικό χρόνο με τα παιδιά μας, χτίζοντας σχέσεις και στιγμές που μπορούν να κρατήσουν και μετά το τέλος της πανδημίας.
Ενημερωθείτε σφαιρικά για τον εθισμό παιδιών και εφήβων στο διαδίκτυο και μάθετε τι συμβαίνει ειδικά στην περίοδο της πανδημίας, στο άρθρο «Οθόνες και χρήση διαδικτύου από παιδιά και εφήβους στην εποχή του COVID-19»
Για τη δημιουργία του παρόντος αξιοποιήθηκαν περισσότερες από 20 επιστημονικές πηγές οι σημαντικότερες εκ των οποίων είναι: Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, UNICEF, Saferinternet4kids.gr, Αμερικάνικη Ψυχολογική Εταιρεία, Περιοδικό Τετράδια Ψυχιατρικής, Επιστημονικά περιοδικά Ψυχολογίας & Ψυχιατρικής.