Πληροφορίες Άρθρου

Web Content Viewer

Portlet Content
Καινοτομία 02.06.2022

Αφιέρωμα: Το παρόν και το μέλλον της βιώσιμης κινητικότητας, Μέρος 1

Στην INTERAMERICAN ανέκαθεν μας ενδιαφέρει αφενός να υποστηρίζουμε με την ασφάλιση τις καινοτόμες ιδέες που θα κάνουν τη ζωή των ανθρώπων ασφαλέστερη και ποιοτικά καλύτερη. Αφετέρου, μέσα από το INTERAMERICAN INNOVATION HUB θέλουμε να εξερευνούμε υπηρεσίες που, μαζί με την ασφάλιση, θα προσφέρουν το κάτι παραπάνω στην καθημερινή εμπειρία των μετακινήσεων όλων μας.

Το παρόν και το μέλλον βιωσιμότητας
Όλοι οι τρόποι μετακίνησης στην πόλη που θα εξασφαλίσουν ένα καλύτερο μέλλον σε εμάς και τον πλανήτη, και πώς εφαρμόζονται στην Ελλάδα.

Στην INTERAMERICAN ανέκαθεν μας ενδιαφέρει αφενός να υποστηρίζουμε με την ασφάλιση τις καινοτόμες ιδέες που θα κάνουν τη ζωή των ανθρώπων ασφαλέστερη και ποιοτικά καλύτερη. Αφετέρου, μέσα από το INTERAMERICAN INNOVATION HUB θέλουμε να εξερευνούμε υπηρεσίες που, μαζί με την ασφάλιση, θα προσφέρουν το κάτι παραπάνω στην καθημερινή εμπειρία των μετακινήσεων όλων μας.

Αντιλαμβανόμαστε πως οτιδήποτε νέο μπορεί να προκαλέσει εξίσου τον ενθουσιασμό, αλλά και τον σκεπτικισμό. «Ποιες επιλογές έχω»; «Τι είναι»; «Πως θα το εντάξω στη ζωή μου»; «Τι θα μου προσφέρει»; Ερωτήσεις όπως αυτές αναζητούν την απάντηση από κάθε άνθρωπο. Έτσι, στο πλαίσιο του INTERAMERICAN INNOVATION HUB δημιουργούμε ενημερωτική αρθρογραφία, προκειμένου να ανακαλύψουμε μαζί το νέο τοπίο που ανοίγεται μπροστά μας αλλά και να εμπνεύσουμε επιχειρηματικές λύσεις που θα συμπληρώσουν την εμπειρία των μετακινήσεων του αύριο.

Σε αυτό το άρθρο, θα διαβάσετε το πρώτο μέρος του αφιερώματος «Το παρόν και το μέλλον της βιώσιμης κινητικότητας», το οποίο στο σύνολο του περιλαμβάνει τις ενότητες:

  • Γιατί να αλλάξουμε τον τρόπο που μετακινούμαστε;
  • Τι σημαίνει Βιώσιμη Κινητικότητα
  • Συσκευές μικροκινητικότητας (Ε.Π.Η.Ο.): ποδήλατα, σκούτερ και scateboards
  • Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
  • Δίκτυα ΜΜΜ
  • Shared economy
  • Τα «έξυπνα» νησιά στην Ελλάδα

Εδώ μπορείτε να διαβάσετε το δεύτερο μέρος του αφιερώματος

Γιατί να αλλάξουμε τον τρόπο που μετακινούμαστε;

Η ζωή στην πόλη προσφέρει ευκαιρίες και ευκολίες, ωστόσο πολύ συχνά με κόστος στην ποιότητα ζωής μας και στο περιβάλλον. Πάνω από το 70% των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ζει σε πόλεις, οι οποίες παράγουν το 23% του συνόλου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που προέρχονται από τις μεταφορές, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο της ενημέρωσης για το νέο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αστικής Κινητικότητας. Στην COP26, τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών (2021) για την κλιματική αλλαγή που πραγματοποιήθηκε στη Γλασκόβη, έγινε αντιληπτό ότι υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω προσπάθειες τα επόμενα χρόνια, ώστε να επιτευχθεί ο διεθνής στόχος του περιορισμού της μελλοντικής αύξησης της θερμοκρασίας κατά 1,5 βαθμό Κελσίου σε σχέση με την εποχή πριν τη βιομηχανική επανάσταση. Για να πετύχουμε τον στόχο, οι επιστήμονες και ο ΟΗΕ σημειώνουν ότι πρέπει να μειωθούν οι σημερινές εκπομπές στον πλανήτη περίπου στο 50% έως το 2030.

Η βελτίωση των μεταφορών και της κινητικότητας μέσα και κοντά στα αστικά κέντρα, καθώς και η βελτίωση της αποτελεσματικότητας των παραδόσεων αγαθών και, γενικότερα των παραδόσεων κατ' οίκον αποτελούν κάποιες από τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν για τη Βιώσιμη Κινητικότητα στις Έξυπνες Πόλεις.

Τι σημαίνει Βιώσιμη Κινητικότητα

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να μετακινούμαστε πράσινα, οικονομικά, αλλά και αποτελεσματικά όλοι μας σε αστικό περιβάλλον. Αυτοί ακριβώς είναι και οι πυλώνες της βιώσιμης κινητικότητας, δηλαδή να υπάρχει περιβαλλοντικό, κοινωνικό και οικονομικό όφελος από τη χρήση οποιουδήποτε μέσου μεταφοράς. Για να μπορούμε να αναφερόμαστε σε υπαρκτή βιώσιμη κινητικότητα σε ένα αστικό περιβάλλον, πρέπει να εγκαταλειφθεί το μοντέλο του προηγούμενου αιώνα που είχε ως πυλώνα μετακίνησης το αυτοκίνητο και να υποστηριχθούν μέσα όπως το ποδήλατο και οι υπόλοιπες μορφές μικροκινητικότητας, τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή η μετακίνηση με τα πόδια.

Όπως διαφαίνεται τα τελευταία χρόνια, ολοένα και περισσότεροι επιλέγουν πιο βιώσιμα μέσα (ή σημειώνουν ότι έχουν την πρόθεση να το κάνουν αν υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις): Σύμφωνα με έρευνα της McKinsey που διενεργήθηκε σε 6.000 πολίτες ηλικίας 18-65 ετών που μετακινούνται με οποιονδήποτε τρόπο τουλάχιστον μια φορά την ημέρα, σχεδόν το 70% των πολιτών δήλωσαν πως θα ήθελαν να χρησιμοποιούν ποδήλατο, μοτοποδήλατο (ηλεκτρικό ή παραδοσιακό) ή ηλεκτρικό σκούτερ για την καθημερινή τους μετακίνηση.

Ας δούμε όμως αναλυτικά κάποιες από τις λύσεις βιώσιμης κινητικότητας για το αστικό περιβάλλον.

Συσκευές μικροκινητικότητας (Ε.Π.Η.Ο.): ποδήλατα, σκούτερ και… scateboards, αλλά πάντα στο σωστό πλαίσιο

Ίσως κάποιες φορές έχετε δει άτομα νεαρής ηλικίας, αλλά και εργαζόμενους και επιχειρηματίες με κοστούμι να διασχίζουν πάνω σε e-scooters ακόμη και τις μεγάλες λεωφόρους της Αθήνας. Η άνοδος των ηλεκτρικών “πατινιών” ή e-scooters, μία μορφή μετακίνησης ολοένα και πιο δημοφιλής στις πόλεις για σύντομες διαδρομές, αποτελεί τον ορισμό της εφαρμοσμένης μικροκινητικότητας στις πόλεις. Τα κοινόχρηστα ηλεκτρικά σκούτερ, τα οποία μπορεί κανείς να “ξεκλειδώσει” για διαδρομές πληρώνοντας από το κινητό του, έκαναν αισθητή την εμφάνισή τους τα τελευταία χρόνια στις μεγάλες πόλεις, έχοντας υψηλούς ρυθμούς υιοθέτησης, τη ίδια στιγμή που και οι πωλήσεις ποδηλάτων ανέβηκαν σημαντικά, φτάνοντας στην Ευρωπαϊκή Ένωση περίπου τα 22 εκατομμύρια το 2020, από περίπου 20 εκατομμύρια το 2019.

Στην κατηγορία της μικροκινητικότητας εντάσσονται και τα απλά και ηλεκτρικά ποδήλατα, τα ηλεκτρικά ή μη μοτοποδήλατα, οι συσκευές τύπου Segway, καθώς, επίσης, και οι μικρότερες συσκευές, όπως skateboards, hoverboards και rollers (με ή χωρίς ηλεκτρική υποβοήθηση). Ονομάζονται Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.) και για την κυκλοφορία τους υπάρχουν προϋποθέσεις και κανόνες. Οι περισσότερες συσκευές μικροκινητικότητας θεωρούνται χαμηλής ταχύτητας, καθώς έχουν τελική ταχύτητα 25 χιλιόμετρα/ώρα, ωστόσο, σε κάποιες περιπτώσεις, μπορούν να φτάσουν έως και τα 45 χιλιόμετρα/ώρα.

Σε μεγάλες πρωτεύουσες ή μικρότερες πόλεις, όπου το επιτρέπει η επίπεδη μορφολογία του εδάφους και οι καιρικές συνθήκες, δεν είναι λίγοι οι κάτοικοι που επιλέγουν την μικροκινητικότητα ως βασικό τρόπο για τις μετακινήσεις τους. Το παράδειγμα του Άμστερνταμ και της Κοπεγχάγης, με τα ποδήλατα να κατακλύζουν τους δρόμους, διαμορφώνουν αμέσως την πρώτη εικόνα στο μυαλό των περισσότερων από εμάς, όταν αναφερόμαστε στη μικροκινητικότητα. Φυσικά, στην Αθήνα η πλήρης εφαρμογή της δεν προσφέρεται για μία σειρά από λόγους. Ωστόσο η μικροκινητικότητα μπορεί να εφαρμοστεί, σε ένα ορισμένο πλαίσιο, υβριδικά, μαζί με άλλες επιλογές μετακίνησης.

Αποβάθρες σιδηροδρομικό σταθμό
Μία γνώριμη εικόνα, για πολλούς Έλληνες. Οι αποβάθρες στον σιδηροδρομικό σταθμό του Kings Cross στο Λονδίνο, όπου ανάμεσα στους επιβάτες βρίσκονται και ποδηλάτες με τα ποδήλατά τους.

Υβριδικός τρόπος μετακίνησης
Ο υβριδικός τρόπος μετακίνησης, όπου η μικροκινητικότητα συνδυάζεται με τη χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς, είναι μια ιδανική λύση για μεγαλουπόλεις.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: επιλογές πολυτέλειας ή άνεση και ελεγχόμενο κόστος στη μικρή κλίμακα της γειτονιάς;

Τι θέλουν οι σύγχρονοι λάτρεις της καλής ζωής; Ένα αυτοκίνητο Tesla. Τουλάχιστον μέχρι και πριν μερικά χρόνια, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θεωρούνταν συνώνυμα της προόδου και οι ιδιοκτήτες τους πρωτοπόροι. Ωστόσο, πλέον αποτελούν μια επιλογή για όλους. Το πρώτο από αυτά αναπτύχθηκε από την εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla Motors στην Καλιφόρνια το 2004. Το Tesla Roadster, λανσαρίστηκε στην αγορά το 2008 και ήταν το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που χρησιμοποιούσε στοιχεία μπαταρίας ιόντων λιθίου και διένυε περισσότερα από 320 χιλιόμετρα ανά φόρτιση.

Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ένα όχημα που λειτουργεί με τη βοήθεια ενός ή περισσότερων κινητήρων, χρησιμοποιώντας μόνο την ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στις μπαταρίες του. Σε σύγκριση με τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE), τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο αθόρυβα, δεν έχουν εκπομπές καυσαερίων και επιβαρύνουν λιγότερο το περιβάλλον, ειδικά αν η ενέργεια που χρησιμοποιείται για τη φόρτισή τους προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές.

Σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Τα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων προβληματίζουν ακόμη τους ιδιοκτήτες, αλλά διαρκώς αυξάνονται σε όλη την Ελλάδα.

Σίγουρα, υπάρχουν ακόμη δυσκολίες όσον αφορά τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς οι διαθέσιμοι σταθμοί δεν είναι αρκετοί, ενώ το αυξημένο ενεργειακό κόστος δημιουργεί επιπλέον δισταγμούς. Σύμφωνα με έρευνα της McKinsey, έως το 2030 θα απαιτούνται έως και 6,8 εκατομμύρια δημόσια σημεία φόρτισης σε ολόκληρη την ΕΕ για να επιτευχθεί η προτεινόμενη μείωση κατά 55% του CO2 για τα επιβατικά αυτοκίνητα. Οι αριθμοί έως σήμερα δεν είναι ικανοποιητικοί, ωστόσο, γίνονται ολοένα και πιο έντονες προσπάθειες σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε όλα τα κράτη μέλη να εντείνουν τις επενδύσεις σε υποδομές.

Τα τελευταία χρόνια κερδίζει έδαφος και το νέο είδος των ηλεκτρικών μικροαυτοκινήτων (micro-cars). Πρόκειται για ελαφρά οχήματα που κινούνται με μέγιστη ταχύτητα 45 χλμ/ώρα, ενώ για την οδήγησή τους αρκεί δίπλωμα οδήγησης δικύκλου έως 50κ.εκ. Πρόκειται για μία εναλλακτική οικονομική λύση που μπορεί να προσφέρει στους κατόχους της τα πλεονεκτήματα μίας γρήγορης μετακίνησης, με ασφάλεια, και χωρίς επιβάρυνση του περιβάλλοντος, ενώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για έναν υβριδικό τρόπο μετακίνησης, όπου μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κοντινές αποστάσεις ή στη γειτονιά ή να συνδυαστούν με άλλους τρόπους μεταφοράς όπως το μετρό ή το τραμ.

Ηλεκτρικά μικρο αυτοκίνητα
Τα ηλεκτρικά μικρο-αυτοκίνητα είναι μια νέα πρόταση για φιλικότερες προς το περιβάλλον μικρές διαδρομές εντός πόλης.

Η χώρα μας στηρίζει την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και ήδη το 2021 ολοκληρώθηκε επιτυχώς ο πρώτος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», υπερκαλύπτοντας κατά 183,6% τον εθνικό στόχο. Δηλαδή, ταξινομήθηκαν 6.697 ηλεκτρικά οχήματα έναντι στόχου για 3.750. Η Ελλάδα είναι, επίσης, μία από τις 8 χώρες που συμμετέχουν στο έργο Interreg Mediterranean για την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης με σκοπό την επίτευξη πράσινης, ασφαλέστερης και πιο αποδοτικής κυκλοφορίας στις Ευρωπαϊκές Περιφέρειες. Σύμφωνα μάλιστα με τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο οι πωλήσεις αποκλειστικά οχημάτων μηδενικών εκπομπών θα ξεκινήσουν από το 2035.


Γίνε μέρος του οικοσυστήματος καινοτομίας της INTERAMERICAN! Ας κτίσουμε μαζί, υπηρεσίες πέρα από τα όρια της ασφάλισης!

Αν έχετε ήδη κάποια λειτουργική ψηφιακή λύση που συμπληρώνει την ασφάλιση, με μια καθημερινή εμπειρία μετακίνησης, θα χαρούμε να μας το παρουσιάσετε!

Web Content Viewer

Portlet Content

Από το blog μας

Web Content Viewer

Portlet Content
Complementary Content
${loading}