Πληροφορίες Άρθρου

Web Content Viewer

Portlet Content
Καινοτομία 14.11.2023 4 λεπτά

Tο έξυπνο σπίτι, με έμφαση στο AI: Μία συζήτηση με τους ειδικούς

Στη συζήτηση για τις έξυπνες τεχνολογίες, τίποτα δεν συγκινεί περισσότερο από το ΑΙ. Σε αυτό το άρθρο από το Interamerican innovation Hub, εξετάζουμε όλα εκείνα που αλλάζουν και κάνουν πιο έξυπνο τον προσωπικό μας χώρο και το ρόλο που θα παίξει η τεχνητή νοημοσύνη. Τη συζήτηση κοθοδηγούν τρεις επιστήμονες και ένα στέλεχος της αγοράς του smart home.

Η μετατροπή του προσωπικού μας χώρου, του σπιτιού μας σε έξυπνο σπίτι (smart home) κερδίζει το ενδιαφέρον από ολοένα και περισσότερο κόσμο τα τελευταία χρόνια, ενώ, ταυτόχρονα, πληθαίνουν οι λύσεις που προσφέρονται. Το έξυπνο σπίτι είναι, ουσιαστικά, ένα παράθυρο σε ένα μέλλον, όπου ο προσωπικός μας χώρος μπορεί να επικοινωνεί μαζί μας όπου και ανβρισκόμαστε, να μας διευκολύνει και να μας προσφέρει λύσεις. Σε συνέχεια του πρώτου μέρους, όπου εξερευνήσαμε τι κυριαρχεί στις τάσεις που αφορούν τα έξυπνα σπίτια, με τη βοήθεια τριών ειδικών θα ρίξουμε μια ματιά σε όσα έρχονται στο μέλλον.

Τις γνώσεις τους μοιράζονται οι:

  • Νικόλαος Βώρος, Διευθυντή Εργαστηρίου Σχεδιασμού Ενσωματωμένων Συστημάτων και Εφαρμογών, Καθηγητή Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Παν. Πελοποννήσου
  • Χρήστος Αντωνόπουλος, Αναπληρωτή Διευθυντή Εργαστηρίου Σχεδιασμού Ενσωματωμένων Συστημάτων και Εφαρμογών, Επίκουρο Καθηγητή Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Παν. Πελοποννήσου.
  • Στράτος Κερανίδης, R&D Director της εταιρείας DomX
  • Σωτήρης Σουσάνης, Commercial Head of IER ‑ New Business της Dixons South‑East Europe Κωτσόβολος

Ποιοι κλάδοι συνεργάζονται για την έρευνα και ανάπτυξη του Smart Home, δίνοντας διεθνή ανταγωνιστικότητα στην Ελλάδα;

Το ESDA Lab, ένα ερευνητικό εργαστήριο που συνδέεται με το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της έρευνας και ανάπτυξης για τα έξυπνα σπίτια. Συζητήσαμε με τον διευθυντή και τον αναπληρωτή διευθυντή του εργαστήριου, κο Νικόλαο Βώρο και τον κο Χρήστο Αντωνόπουλο. Τους ρωτήσαμε πού βρισκόμαστε ως χώρα στον τομέα έρευνας και ανάπτυξης γύρω από το συγκεκριμένο αντικείμενο. Όπως σημειώνουν, η Ελλάδα γενικά έχει μια ισχυρή παρουσία όσον αφορά την έρευνα και ανάπτυξη στον χώρο αυτό με πολλές ερευνητικές ομάδες (από Πανεπιστήμιο, ερευνητικά Ινστιτούτα αλλά και εταιρείες) να συμμετέχουν σε ένα όλο και αυξανόμενο αριθμό ερευνητικών προγραμμάτων μεγάλου ανταγωνισμού διεθνώς με σημαντικά και αποτελέσματα και συνεργασίες. Επίσης, είναι άξιο λόγου ότι ο χώρος αυτός συμπεριλαμβάνει πολλούς ερευνητικούς χώρους από σχεδίαση και ανάπτυξη υλικού, επικοινωνιακών υποδομών και τεχνολογιών, αλγορίθμων επεξεργασίας δεδομένων με τεχνικές ML/AI, τεχνολογίες επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας κ.ά. και παντού μπορούμε να βρούμε αξιόλογες δράσεις Ελληνικών ερευνητών και ομάδων.

Ποιες «δυσκολίες» ξεπερνάμε σταδιακά, για να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη του κοινού;

Για να αυξηθεί η ζήτηση για έξυπνες λύσεις στο σπίτι, είναι επίσης σημαντικό να κατανοήσουμε τις προκλήσεις και τις ανησυχίες γύρω από το θέμα του smart home. Η εταιρεία Κωτσόβολος μας προσφέρει μία σπάνια ματιά στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές όταν υιοθετούν την τεχνολογία έξυπνου σπιτιού. Ρωτήσαμε ποιες είναι οι πιο κοινές παρανοήσεις ή ανησυχίες που έχουν σχετικά με την τεχνολογία έξυπνου σπιτιού και πώς τις αντιμετωπίζει η εταιρεία. Ο κος Σωτήρης Σουσάνης, Commercial Head of IER ‑ New Business της Dixons South‑East Europe Κωτσόβολος, μας εξήγησε πως οι τεχνικές δυσκολίες συγκεντρώνονται σε δύο βασικά προβλήματα: Το πρώτο έχει να κάνει με το ότι ο πελάτης δεν είναι συνήθως εξοικειωμένος με τις smart εφαρμογές, δυσκολεύεται να εγκαταστήσει τις συσκευές ή να εκμεταλλευτεί την συνδεσιμότητα που προσφέρουν. Για να αντιμετωπίσει αυτή την κατάσταση, η εταιρεία Κωτσόβολος έχει δημιουργήσει αρκετές υπηρεσίες εγκατάστασης αλλά και επίδειξης των smart συσκευών, τόσο κατά την αγορά όσο και εν μέσω του κύκλου ζωής του προϊόντος.

Το δεύτερο αφορά σε ένα ακόμη πιο τεχνικό κομμάτι και είναι η σύνδεση στο Διαδίκτυο των συσκευών αυτών. Ένα τεράστιο ποσοστό των νοικοκυριών χρησιμοποιεί ακόμη την χαμηλότερη προσφερόμενη ταχύτητα του παρόχου, η οποία πλέον οριακά δεν φτάνει για να καλύψει όλες τις ανάγκες Internet στο σπίτι. Τη δυσκολία αυτή ενισχύει το γεγονός πως τα περισσότερα σπίτια στην Ελλάδα είναι φτιαγμένα από πέτρα και συμπαγείς τοίχους που περιορίζουν ακόμα περισσότερο τη μετάδοση του δικτύου στο χώρο, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται δυσκολίες σύνδεσης σε συσκευές απομακρυσμένων δωματίων ή συχνές αποσυνδέσεις. Οι τεχνικοί και υπάλληλοι της Κωτσόβολος προτείνουν στους πελάτες τους, σε συνεργασία με όλους τους μεγάλους παρόχους, δυνατότητες αναβάθμισης ταχύτητας δικτύου, ενώ σε επίπεδο τεχνολογίας, τα καταστήματα προσφέρουν μια μεγάλη γκάμα routers που βελτιώνουν το επίπεδο διαμοιρασμού του δικτύου στο σπίτι, όπως και ενισχυτές σήματος (Extenders/Mesh Powerlines) που εξαλείφουν το πρόβλημα «τυφλών» σημείων Wi-fi. Μάλιστα, η εταιρεία έχει δημιουργήσει την υπηρεσία «Βελτίωσης Δικτύου», μέσω της οποίας, έμπειροι τεχνικοί πηγαίνουν στον χώρο του πελάτη και, με εξειδικευμένα εργαλεία, βρίσκουν την κατάλληλη λύση για τον καθένα.

Σχετικά με τις παρανοήσεις που υπάρχουν γύρω από το έξυπνο σπίτι, ο κος Σουσάνης μας ανέφερε πως συγκεντρώνονται κυρίως στο γεγονός πως οι περισσότερες συσκευές έχουν το δικό τους κλειστό οικοσύστημα και δεν «μιλάνε» με άλλα brands έξυπνων συσκευών. Πολλοί πελάτες πιστεύουν πως θα λειτουργούν τα πάντα μέσα από μία εφαρμογή, ενώ στην πραγματικότητα πολλές φορές χρειάζεται να ανοίγουν 3-4 διαφορετικές για να κάνουν αυτό που θέλουν. Οι εταιρείες το έχουν κατανοήσει αυτό και ήδη δουλεύουν πάνω σε ανοιχτά πρωτόκολλα που θα μπορούσαν να παρακάμψουν αυτή τη δυσκολία και να συγκεντρωθούν όλα σε μία εφαρμογή. Προς το παρόν, μια άμεση λύση, είναι η χρήση των ψηφιακών βοηθών της Google, που ήδη συνδέονται με τα περισσότερα από τα brands που πωλούνται στην Ελλάδα και μπορούν να ελεγχθούν μέσα από εκεί, ακόμα και με φωνητικές εντολές. Το μόνο πρόβλημα είναι πως το Google Home (όπως και το Amazon Alexa), δεν υποστηρίζει ακόμα την ελληνική γλώσσα.

Μια άλλη κοινή ανησυχία των καταναλωτών είναι η προστασία της ιδιωτικότητάς τους. Απαντήσεις για αυτό το θέμα προσφέρει η startup DOMx, η οποία ξεχωρίζει για την αποτελεσματικότητά της. Αξιοποιεί τη δύναμη του IoT για την ανάπτυξη λύσεων διαχείρισης ενέργειας για οικιακούς καταναλωτές. Πώς αντιμετωπίζει, όμως, η εταιρεία το ζήτημα του απορρήτου και της ασφάλειας των δεδομένων στις λύσεις έξυπνου σπιτιού, διασφαλίζοντας ότι προστατεύονται τα προσωπικά στοιχεία των καταναλωτών; Ο κος Στράτος Κερανίδης, R&D Director της DomX, μας εξηγεί ότι η εταιρεία εφαρμόζει τεχνολογίες αιχμής για την προστασία των προσωπικών δεδομένων που συλλέγονται από τους χρήστες της. Συγκεκριμένα για τη διασφάλιση της ιδιωτικότητας των δεδομένων και τη συμμόρφωση με τον κανονισμό GDPR, εφαρμόζει την τεχνική της ψευδωνυμοποίησης, σύμφωνα με την οποία δεν αποθηκεύονται τα αναγνωριστικά προσωπικού χαρακτήρα (ονοματεπώνυμο, email κ.λπ.) μαζί με τα δεδομένα που συλλέγονται από τις συσκευές έξυπνου σπιτιού, ώστε να μην είναι δυνατόν τα δεδομένα αυτά να συσχετιστούν με το σπίτι και κατ’ επέκταση τους χρήστες στους οποίους αφορούν. Για τη συνεχή διασφάλιση της ασφάλειας των δεδομένων, εφαρμόζονται τεχνολογίες που χρησιμοποιούν τεχνολογικοί κολοσσοί (Google, Facebook κ.ά.), κατά την ασφαλή αυθεντικοποίηση των χρηστών και τη μεταφορά των δεδομένων τους.

Πώς θα είναι το μελλοντικό έξυπνο σπίτι; Ποιο ρόλο θα παίξει η Τεχνητή Νοημοσύνη σε αυτό;

Πώς θα είναι, σύμφωνα με την DomX, το σπίτι του μέλλοντος; Η εταιρεία σημειώνει ότι θα είναι σε θέση να προσαρμόζεται αυτόματα στις προτιμήσεις των ενοίκων του και να εκτελεί το μεγαλύτερο μέρος από τις καθημερινές τους εργασίες. Στα έξυπνα σπίτια του σήμερα χρειάζεται ο ίδιος ο ένοικος να ρυθμίσει έξυπνες οικιακές ρουτίνες για τον χειρισμό των συσκευών του, ενώ, στο μέλλον, το ίδιο το σπίτι θα ανιχνεύει τις προτιμήσεις των ενοίκων και θα προσαρμόζει τη λειτουργία των σχετικών συσκευών. Για παράδειγμα, την ώρα που επιστρέφετε από την εργασία σας, ο έξυπνος βοηθός θα ανιχνεύει ποιος χρήστης είστε, θα σας καλωσορίζει και θα σας προτείνει μια ρουτίνα που ταιριάζει στις συνήθειές σας, προσαρμόζοντας τη θερμοκρασία χώρου και το φωτισμό για εσάς και επιλέγοντας το αγαπημένο σας πρόγραμμα στην τηλεόραση. Αντίστοιχα, κατά το διάστημα της ημέρας που απουσιάζετε, το σπίτι θα είναι σε θέση να ανιχνεύσει τα επίπεδα σκόνης στον χώρο και να ενεργοποιήσει τη χρήση της έξυπνης σκούπας, αλλά και του μηχανικού αερισμού εάν οι εξωτερικές συνθήκες το επιτρέπουν, ώστε να βρείτε τον χώρο καθαρό και με φρέσκο αέρα κατά την επιστροφή σας.

Οι επιστημονικοί υπεύθυνοι του ESDA Lab θεωρούν πως σημαντική τάση αποτελεί η συνεχώς διευρυνόμενη εφαρμογή λειτουργιών τεχνητής νοημοσύνης, η οποία εξελίσσει τους τρόπους αλληλεπίδρασης του χρήστη με το έξυπνο σπίτι. Συγκεκριμένα, η τεχνητή νοημοσύνη υποστηρίζει την επεξεργασία φυσικής γλώσσας, η οποία βρίσκει εφαρμογή στα συστήματα φωνητικού βοηθού (Alexa, Siri, κ.ά.), παρέχοντας σημαντικά βελτιωμένες δυνατότητες κατανόησης φωνητικών εντολών, καθώς και απόκρισης σε σύνθετα ερωτήματα ή σενάρια αυτοματισμού. Όπως σημειώνουν, με την ταχεία πρόοδο που όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε σε τομείς όπως ΑΙ/ML, σχεδίαση ενσωματωμένων συστημάτων με πολύ μεγάλες δυνατότητες αυτονομίας, επεξεργασία δεδομένων μικρού μεγέθους, αλλά και επικοινωνιακές καινοτομίες όπως οι τεχνολογίες 5G/6G, LoraWAN, BLE κ.ά., καθώς και την άμεση ενσωμάτωση αυτών σε εμπορικές λύσεις smart home, το εύρος των εφαρμογών προβλέπεται να διευρυνθεί.

Σύμφωνα με τον Κωτσόβολο, η τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται να φέρει επανάσταση στη ζωή μας γενικά και ασφαλώς τα smart προϊόντα θα είναι από τις πρώτες συσκευές που την κάνουν προσβάσιμη στον καθημερινό καταναλωτή. Η βασική τεχνολογία αναγνώρισης φωνής χτίστηκε αρχικά για τους ανθρώπους με προβλήματα ομιλίας, αλλά πέρασε πολύ γρήγορα στους ψηφιακούς βοηθούς, και πλέον βλέπουμε τα οφέλη της καθημερινά. Στο πολύ άμεσο μέλλον, θα μπορούμε να «εκπαιδεύουμε» τον ψηφιακό βοηθό, όχι μόνο να ξέρει τις ανάγκες μας αλλά και να μιλάει με τη φωνή που θέλουμε (τη δική μας, των γονιών μας κ.ά.). Με τον ίδιο τρόπο, θα δούμε τεράστια βελτίωση χρήσης και εμπειρίας στις ήδη έξυπνες συσκευές. Θα μπορούν να κάνουν περισσότερα πράγματα, να μάθουν γρήγορα τις συνήθειές μας ώστε να μην δίνουμε συνεχώς τις ίδιες εντολές αλλά, κυρίως, θα μειώσουν τις αστοχίες που τυχόν προκύπτουν τώρα κατά τη χρήση.

Το μέλλον των έξυπνων κατοικιών είναι πολλά υποσχόμενο, με έμφαση στη βελτίωση των εμπειριών των χρηστών, της προσβασιμότητας και της ενεργειακής απόδοσης. Καθώς η τεχνολογία συνεχίζει να προοδεύει, τα έξυπνα σπίτια πρόκειται να γίνουν πιο ολοκληρωμένα και έξυπνα και θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις προτιμήσεις των ενοίκων τους. Σε αυτό το πλαίσιο, η Interamerican καλεί νεοφυείς εταιρείες και επιχειρηματίες να σκεφτούν καινοτόμες λύσεις και να αναλάβουν δράση για να βελτιώσουν το έξυπνο σπίτι.

Διαβάστε το πρώτο μέρος τους άρθρου για το μέλλον του smart home στην Ελλάδα.

Ας αναπτύξουμε λύσεις για τo smart home

Η Interamerican καλεί νεοφυείς εταιρείες και επιχειρηματίες να σκεφτούν καινοτόμες λύσεις και να αναλάβουν δράση για να μας προσφέρουν τη ζωή στο σπίτι, όπως τη θέλουμε. Στο Interamerican Innovation Hub αναζητάμε λειτουργικές ψηφιακές λύσεις που συμπληρώνουν την ασφάλιση, βελτιώνοντας και αναβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής όλων.

Δεν έχει σημασία αν είστε μια νεοσύστατη εταιρεία, ένα προοδευτικό πανεπιστήμιο ή μία μεγάλη επιχείρηση. Αν έχετε ένα ψηφιακό working solution που σχετίζεται με το έξυπνο σπίτι, θα χαρούμε να μας το παρουσιάσετε!

Μάθετε περισσότερα για το Interamerican Innovation Hub.

Web Content Viewer

Portlet Content

Από το blog μας

Web Content Viewer

Portlet Content
Complementary Content
${loading}