
Τι σημαίνει όμως «έκθεση στις οθόνες»; Με τον όρο αυτό αναφερόμαστε γενικότερα στη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών, είτε είμαστε συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο είτε όχι. Συμπεριλαμβάνει, επομένως, πέρα από τον υπολογιστή, το κινητό τηλέφωνο, την τηλεόραση και το tablet.
Την ανάπτυξη του παρόντος κειμένου ανέλαβε η ομάδα Ψυχολόγων-Ειδικών Προαγωγής Υγείας του Ινστιτούτου Prolepsis, Μαρία Μήτσα και Ντίνα Ζώτα και τα μέλη της Επιστημονικής Ομάδας του Ινστιτούτου, Αφροδίτη Βελουδάκη, ειδικός σε θέματα επικοινωνίας της υγείας και Κατερίνα Κανδυλιάρη, ερευνήτρια, υπό την εποπτεία της Δρ. Αθηνάς Λινού, Καθηγήτριας Επιδημιολογίας και Πρόεδρος του Ινστιτούτου Prolepsis.
Η πανδημία της COVID-19 έχει επιφέρει και συνεχίζει να δημιουργεί σημαντικές προκλήσεις στη ζωή όλων μας. Μια από τις βασικότερες αλλαγές είναι η μεταφορά της πλειονότητας των δραστηριοτήτων μας στο σπίτι, και πολλών από αυτών στην οθόνη του υπολογιστή και το διαδίκτυο. Η βόλτα με τους φίλους έχει αντικατασταθεί από τη συναναστροφή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το σινεμά από την παρακολούθηση μιας ταινίας στον υπολογιστή ή την τηλεόραση, ενώ για τους περισσότερους η εργασία έγινε τηλεργασία και η εκπαίδευση τηλεκπαίδευση.
Από την έναρξη της πανδημίας, πολλοί επιστήμονες είχαν τονίσει, μεταξύ άλλων, την υπερβολική χρήση του διαδικτύου, της ψηφιακής τεχνολογίας και της υπέρμετρης έκθεσης σε οθόνες ως ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα που προκύπτει από την καραντίνα και την παρατεταμένη παραμονή στο σπίτι.
Τι σημαίνει όμως «έκθεση στις οθόνες»; Με τον όρο αυτό αναφερόμαστε γενικότερα στη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών, είτε είμαστε συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο είτε όχι. Συμπεριλαμβάνει, επομένως, πέρα από τον υπολογιστή, το κινητό τηλέφωνο, την τηλεόραση και το tablet. Η υπερβολική έκθεση επηρεάζει σημαντικά τις γνωστικές ικανότητες, αυξάνει τον κίνδυνο της παχυσαρκίας, επιδρά αρνητικά στην όραση και προκαλεί δυσκολίες στον ύπνο. Φαίνεται μάλιστα, πως τα παιδιά και οι έφηβοι βρίσκονται σε πιο ευάλωτη θέση.
Τόσο τα παιδιά όσο και οι έφηβοι χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές συσκευές κατά βάση για την πρόσβαση στο διαδίκτυο, με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα παιχνίδια – βιντεοπαιχνίδια (gaming – videogames) να κυριαρχούν. Ήδη, πριν την πανδημία, πολλά παιδιά και έφηβοι αντιμετώπιζαν προβλήματα με την υπερβολική χρήση του διαδικτύου. Το φαινόμενο αυτό ήταν αναμενόμενο να ενταθεί, λόγω της μείωσης των εξωτερικών δραστηριοτήτων, που συνεπάγεται η παρατεταμένη παραμονή εντός του σπιτιού. Οι δραστηριότητες των παιδιών έχουν περιοριστεί, τη στιγμή που η εκπαιδευτική διαδικασία έχει μεταφερθεί σε ψηφιακό περιβάλλον και η κοινωνικοποίηση και ψυχαγωγία στο διαδίκτυο και στα βιντεοπαιχνίδια. Ως αποτέλεσμα, ακόμη περισσότερα παιδιά εκτίθενται υπερβολικά στην οθόνη του υπολογιστή ή του κινητού τηλεφώνου. Αν σκεφτούμε μάλιστα ότι η απουσία ανθρώπινης επαφής αποτελεί, μεταξύ άλλων, παράγοντα για τον εθισμό ή την προβληματική χρήση του διαδικτύου, καταλαβαίνουμε τις σοβαρότατες διαστάσεις του ζητήματος τώρα αλλά και στο μέλλον. Κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει πιο έντονο σε ευαίσθητες ηλικίες, όπου η συναναστροφή με τους φίλους και η ανάγκη του «ανήκειν» σε μια ομάδα είναι ιδιαίτερα σημαντικές.
Το διαδίκτυο ενισχύει τη δημιουργία γρήγορων σχέσεων, προσφέροντας την ασφάλεια της ανωνυμίας, αλλά και μια επίπλαστη αίσθηση ελέγχου, χαλαρώνοντας έτσι σε αρκετές περιπτώσεις τις αναστολές. Συχνά, λειτουργεί ως ένα μέσο διαφυγής, το οποίο προσφέρει ένα περιβάλλον λιγότερο απειλητικό από την πραγματική ζωή. Ακόμα και παιδιά που δεν αντιμετωπίζουν τέτοιες δυσκολίες στην καθημερινότητά τους, ενδέχεται τελικά να τις αναπτύξουν μέσω του εθισμού στο διαδίκτυο.
Η έννοια του εθισμού στο διαδίκτυο είναι μια σχετικά πρόσφατη μορφή εξάρτησης. Φαίνεται να μην έχει αποσαφηνιστεί με ακρίβεια τι ορίζουμε ως εθισμό στο διαδίκτυο, καθώς οι ερευνητές δεν έχουν καταλήξει σε έναν ευρέως αποδεκτό ορισμό. Για να καταλάβουμε λίγο καλύτερη τη σχέση με το διαδίκτυο, είναι σημαντικό να την εξετάσουμε ανάλογα με τον βαθμό χρήσης. Η χρήση του διαδικτύου, επομένως, διακρίνεται σε:
Είναι σημαντικό, σε κάθε περίπτωση, πέρα από τη διάκριση της χρήσης και της σχέσης με το διαδίκτυο, να μπορούμε να αναγνωρίσουμε κάποια σημάδια υπερβολικής έκθεσης στο διαδίκτυο ή σε βιντεοπαιχνίδια, που μπορούν να οδηγήσουν στην εξάρτηση και στον εθισμό.
Πέρα από τους κινδύνους που εγκυμονούν σε επίπεδο σωματικής και ψυχικής υγείας από την υπερβολική χρήση του διαδικτύου, υπάρχουν και κάποιοι επιπλέον κίνδυνοι που είναι σημαντικό να αναφερθούν. Αυτοί είναι:
Η οικογένεια και οι καλές σχέσεις μεταξύ των μελών της φαίνεται να έχουν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην πρόληψη των σχετικών δυσκολιών. Για παράδειγμα, οι γονείς με την προσοχή και την φροντίδα τους μπορούν να αποτρέψουν ή να μειώσουν την υπερβολική χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά τους. Αντιθέτως, ο υπερβολικός έλεγχος και η υπερπροστατευτικότητα των γονέων μπορεί να έχουν αντίστροφα και μη επιθυμητά αποτελέσματα.
Ακολουθούν κάποιες πρακτικές συμβουλές σχετικά με το πως μπορούμε να στηρίξουμε το παιδί μας κατά την περίοδο της πανδημίας, αλλά και γενικότερα, στο να διαχειριστεί σωστά τον χρόνο που αφιερώνει μπροστά από κάποια οθόνη.
Δεν ξεχνάμε ότι το διαδίκτυο και τα βιντεοπαιχνίδια έχουν και θετικές πλευρές. Ο στόχος δεν είναι να αποκλείσουμε εντελώς αυτές τις δραστηριότητες, αλλά να «κρατήσουμε τις ισορροπίες». Για αυτόν τον λόγο είναι σημαντικό να βρούμε δημιουργικούς τρόπους αξιοποίησης του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Μπορούμε μάλιστα να ανακαλύψουμε μαζί με τα παιδιά μας διάφορους τρόπους να επωφελούνται από το διαδίκτυο ή τα βιντεοπαιχνίδια. Ειδικά για τις μικρότερες ηλικίες, το διαδίκτυο και τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να βοηθήσουν την επικοινωνία και την εκπαίδευση και να προάγουν την ψυχική και σωματική μας υγεία.
Σε περίπτωση που θεωρούμε ότι το ζήτημα είναι πιο σοβαρό και δεν είμαστε σε θέση να το αντιμετωπίσουμε μόνοι μας, δεν διστάζουμε να ζητήσουμε τη βοήθεια κάποιου επαγγελματία υγείας ή ψυχικής υγείας.
Διαβάστε περισσότερα στο θέμα «Βάζοντας σωστά τα όρια στη χρήση του διαδικτύου σε παιδιά και εφήβους»
Για τη δημιουργία του παρόντος αξιοποιήθηκαν περισσότερες από 20 επιστημονικές πηγές οι σημαντικότερες εκ των οποίων είναι: Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, UNICEF, Saferinternet4kids.gr, Αμερικάνικη Ψυχολογική Εταιρεία, Περιοδικό Τετράδια Ψυχιατρικής, Επιστημονικά περιοδικά Ψυχολογίας & Ψυχιατρικής.