Πληροφορίες Άρθρου

Web Content Viewer

Portlet Content
Αυτοκίνητο 14.01.2016

Ανασφάλιστα οχήματα: Τι πρέπει να γνωρίζετε για το Επικουρικό Ταμείο

Επικουρικό Ταμείο
Ένα από τα αποτελέσματα της κρίσης που πλήττει τη χώρα μας τα τελευταία χρόνια είναι η αυξανόμενη αδυναμία μέρους των πολιτών να ανταποκριθούν στις οικονομικές υποχρεώσεις τους (είτε λόγω αντικειμενικής έλλειψης των απαιτούμενων πόρων είτε λόγω διαφορετικής ιεράρχησης των αναγκών τους). Αυτό, σε συνδυασμό με την έλλειψη ασφαλιστικής συνείδησης, δημιούργησε ένα επιπλέον πρόβλημα: την αύξηση των ανασφάλιστων οχημάτων σε κυκλοφορία. Τα ανασφάλιστα οχήματα δεν αποτελούν απειλή μόνο για όλους εμάς που κινούμαστε στους δρόμους είτε ως οδηγοί είτε ως πεζοί, αλλά κατά κύριο λόγο για τους ίδιους τους ιδιοκτήτες τους. Και αυτό, γιατί η κατοχή ενός οχήματος το οποίο δεν διαθέτει την –υποχρεωτική από τον νόμο– ασφάλιση αστικής ευθύνης, όχι μόνο εκθέτει τον ιδιοκτήτη του στην πιθανότητα (η οποία άμεσα θα μετατραπεί σε βεβαιότητα) επιβολής προστίμου αλλά τον καθιστά υπεύθυνο και υπόλογο για αστικό αδίκημα, έως το ύψος του 1.000.000€.

Αυτό, δυστυχώς, δεν αποτελεί πιθανό σενάριο του μέλλοντος, αλλά σημερινή πραγματικότητα η οποία μπορεί να καταστρέψει ζωές και να ισοπεδώσει οικονομικά οικογένειες!

Πιο συγκεκριμένα, μετά την ψήφιση του νόμου και την εφαρμογή των σχετικών ρυθμίσεων, από τις 15/4/2013 ισχύουν τα εξής: 
Τα όρια καλύψεων των ασφαλιστικών εταιρειών συνεχίζουν να βρίσκονται στα επίπεδα του 1.000.000€ για θάνατο ή σωματικές βλάβες ανά θύμα και 1.000.000€ για υλικές ζημιές ανά ατύχημα, ενώ οι αντίστοιχες επιδικασθείσες αποζημιώσεις είναι ιδιαίτερα υψηλές. Το Επικουρικό Ταμείο, όμως, καλύπτει πλέον τους παθόντες με ποσοστιαία συμμετοχή η οποία κυμαίνεται από το 90% της επιδικασθείσας αποζημίωσης όταν αυτή δεν ξεπερνά τα 4.000€, έως το 70% όταν αυτή ανέλθει στα 60.001€ και άνω∙ το ανώτατο όριο κάλυψης φτάνει το ποσό των 100.000€ συνολικά. Η σημαντικότερη, όμως, διαφοροποίηση της μέχρι πρότινος κάλυψης, από πλευράς Επικουρικού Ταμείου, είναι το γεγονός ότι η αποζημίωση για ψυχική οδύνη σε περίπτωση θανάτου, η οποία αποτελεί και το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής αποζημίωσης που επιδικάζει το δικαστήριο στην περίπτωση αυτή, καλύπτεται πλέον μόνο μέχρι του ποσού των 6.000€. 
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι, εάν είστε ιδιοκτήτης ανασφάλιστου οχήματος το οποίο εμπλέκεται σε ατύχημα, σε πρώτη φάση το Επικουρικό Ταμείο θα αποζημιώσει για λογαριασμό σας τον παθόντα/τους παθόντες με τα παραπάνω ποσά και ποσοστά, ανεξάρτητα από το συνολικό ύψος της αποζημίωσης την οποία θα επιβάλει το δικαστήριο, και τη διαφορά θα κληθείτε να την πληρώσετε ο ίδιος στους παθόντες, ενώ στη συνέχεια το Επικουρικό Ταμείο θα στραφεί εναντίον σας, για να πάρει πίσω τα ποσά που κατέβαλε για λογαριασμό σας!

Εάν, λοιπόν, το κόστος ασφάλισης του οχήματός σας σάς φαίνεται σημαντικό, φανταστείτε τι θα σήμαινε για τα οικονομικά σας η πληρωμή αρκετών χιλιάδων ευρώ για υλικές ζημιές ή/και σωματικές βλάβες άλλων!

Ενδεικτικά, τα επίσημα στοιχεία της τροχαίας για το 2013 κατέγραψαν συνολικά 12.188 τροχαία ατυχήματα, στα οποία υπήρξαν 15.702 τραυματίες. Από αυτούς, οι 1.326 ήταν βαριά τραυματισμένοι και 861 έχασαν τη ζωή τους!

Γενικότερα, οι διοικητικές κυρώσεις που ισχύουν για τον ιδιοκτήτη ανασφάλιστου οχήματος, σε περίπτωση ελέγχου από την τροχαία για οποιονδήποτε λόγο, είναι:

  • αφαίρεση πινακίδων, διπλώματος οδηγού και άδειας κυκλοφορίας οχήματος, για 6 μήνες
  • αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για 2 χρόνια σε περίπτωση ατυχήματος ή για 3 χρόνια σε περίπτωση υποτροπής
  • χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, με πράξη της αστυνομικής αρχής, 1.000€ για λεωφορεία και φορτηγά Δ.Χ., 500€ για επιβατικά και 250€ για δίκυκλα.
Ταυτόχρονα, οι ποινικές κυρώσεις που αφορούν τον κάτοχο ανασφάλιστου οχήματος περιλαμβάνουν φυλάκιση από 2 μήνες έως 1 χρόνο και χρηματική ποινή 3.000€.
Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι έχει προχωρήσει η ταυτοποίηση των ανασφάλιστων οχημάτων, με τη διασταύρωση στοιχείων από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών, το Κέντρο Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου αλλά και όσων άλλων εμπλέκονται στην παραπάνω διαδικασία, θα έχουν αποτέλεσμα να επιβαρυνθούν σύντομα οι κάτοχοι των ανασφάλιστων οχημάτων με το πρόστιμο που επισύρει η νέα νομοθεσία. Το πρόστιμο αυτό θα πρέπει να πληρωθεί εντός λίγων ημερών ενώ ταυτόχρονα ο ιδιοκτήτης θα πρέπει, επίσης, να ασφαλίσει το όχημά του.

Οι κυρώσεις και τα πρόστιμα που επιφέρει η νέα νομοθεσία είναι πλέον δεδομένα. Δεδομένο, όμως, είναι και το ότι, ως ιδιοκτήτης ενός ανασφάλιστου οχήματος, είτε αυτό κινείται είτε παραμένει παρκαρισμένο, ουσιαστικά έχετε στην κατοχή σας μια ωρολογιακή βόμβα η οποία μπορεί να εκραγεί κάθε στιγμή. Αυτό δεν αφορά μόνο την περίπτωση που εσείς ο ίδιος θα προκαλέσετε ατύχημα, πράγμα πιθανότατο από τη στιγμή που το αυτοκίνητο κυκλοφορεί στον δρόμο. Μια επιπλέον παράμετρος, την οποία οι ιδιοκτήτες οχημάτων είτε αγνοούν είτε θεωρούν απίθανη, είναι η ενδεχόμενη κλοπή του ανασφάλιστου οχήματος και η εμπλοκή του σε ατύχημα. Η ευθύνη, στην περίπτωση αυτή, σε επίπεδο διοικητικών, οικονομικών αλλά και ποινικών κυρώσεων, βαρύνει αποκλειστικά τον ιδιοκτήτη του ανασφάλιστου οχήματος.

Υπόδειγμα αποζημίωσης ανασφάλιστου οχήματος

Ποσά αποζημίωσης

Web Content Viewer

Portlet Content

Από το blog μας

Web Content Viewer

Portlet Content
Complementary Content
${loading}